Biografie

Musiceren was vroeger bij mij thuis belangrijk. Op mijn achtste jaar begon ik met het oefenen op een eenvoudige oefenviool. In die eerste jaren was Dhr. van Pelt uit Brielle mijn leermeester. Leuk vond ik het niet altijd maar geleidelijk aan kreeg ik steeds meer liefde voor muziek en het instrument.

Tijdens de HAVO voor Muziek en Dans in Rotterdam musiceerde ik in het jeugdorkest van het Rotterdams Conservatorium onder leiding van Joseph Schebal, waarmee ik regelmatig optredens had, waaronder in Tsjechië en de V.S. Daarnaast speelde ik in het ensemble van de HAVO voor Muziek en Dans onder leiding van Jacques van de Veerdonk. Ik volgde individuele lessen bij Thijs Kramer en tijdens de laatste jaren bij András Cifra.

Op het Rotterdams Conservatorium deed ik de richting Schoolmuziek, met als hoofdvak viool en als bijvakken onder andere gitaar, zang en piano. Het conservatorium heb ik niet afgemaakt omdat in de stages bleek dat het lesgeven niet mijn sterke kant was. Mijn liefde voor de muziek wilde ik liever in de praktijk uitvoeren, maar dan op mijn eigen manier en niet volgens de voorgeschreven theorieën.

Vanaf mijn 25e speel ik in diverse bands. Samen met Donna Bastiaans vorm ik het duo "Doninga". Als gastvioliste heb ik meegewerkt aan de eerste CD van de band "Aevericka". Dit is zeer succesvol verlopen met als resultaat dat ik vervolgens in de band ben opgenomen.

Ik liet de viool enkele jaren liggen, ging eigen liedjes schrijven waarbij ik mezelf begeleide op gitaar. Na enkele jaren pakte ik toch de viool weer op en ging op gevoel spelen. Op die manier kon ik veel meer van mezelf kwijt. Dit resulteerde in een vrije en ontspannen manier van spelen, waarbij ik mezelf en anderen tot op heden blijf verrassen. Ik speel niet meer van bladmuziek maar puur op gehoor en gevoel. Ik improviseer en bedenk zelf de melodieën bij de songs. Die ontdekkingstocht is boeiend en er ligt steeds weer een nieuwe weg voor me open.

Ik houd van veel verschillende muziekstijlen, zoals de muziek van Heather Nova, maar ook Norah Jones, Alanis Morrissette, Tori Amos. Verder ook experimentele muziek met invloeden uit verschillende culturen, zoals Loreena Mc Kennitt en Dead can Dance. Maar ook ambiënt: Enigma…. en de rock van bijvoorbeeld Ayreon en The Gathering. Ook klassieke muziek kan ik waarderen. Maxim Vengerov vind ik een zeer goede en veelzijdige violist. Ik heb hem tijdens mijn schoolperiode van de H.A.V.O. voor muziek en Dans "live" zien spelen in een masterclass van Theo Olof, op het Rotterdams Conservatorium.Dat was een fantastische ervaring.

Ik heb een 100 jaar oude viool. Deze viool is een niet weg te denken deel van mij. Mijn ouders gaven deze viool aan mij toen ik een klein meisje was. Ik heb ook een nieuwer exemplaar. Deze viool heeft meer weg van een oude sigarendoos, dus prima om mee op straat te spelen.

Tevens heb ik een electrische viool, een Yamaha. Voor deze viool heb ik een effectenpedaal (van het merk Korg) met vele mogelijkheden om het vioolgeluid te vervormen. Ik gebruik het pedaal in ambiënt, dance, maar ook in rock.


Naast de muziek ben ik zeer geïnteresseerd in andere, vooral oosterse en Afrikaanse culturen. Tot op heden heb ik mij moeten beperken tot het lezen over deze culturen en het beoefenen van yoga. In de toekomst hoop ik het verre oosten (Thailand, India, Indonesië, etc.) en een aantal Afrikaanse landen te bezoeken.

Verder ben ik helemaal weg van katten. Wij hebben 1 poes, een kruising van een Noorse Boskat met een huis-tuin en keukenkat. Hij heet Joris.

 

 

Ik heb 2 zoons, Thorin en Glendan. Zij betekenen heel veel voor mij.

Thorin

 

Glendan